Amerikat

För ungefär 150 år sedan var det många som köpte enkel biljett till Amerikat. Med ångbåt tuffade dom iväg över det väldiga havet.
Lyckosökare.
Guldgrävare.
Drömmen om någonting bättre. Gräset är alltid grönare på andra sidan, Atlanten.

Nu är Amerika på tapeten igen, i alla fall bland oss unga löpare.
Många är dem som skickar mejl, ringer, söker information och kontakter. Rumsterar och botaniserar bland skolor och stipendium. Allt för att få möjligheten att söka lyckan i fjärran västern.

Av oss sju i årskurs tre på löpargymnasiet är det bara två, vad jag vet, som inte är direkt överantusiastiska i USA-frågan... Karin och jag håller låg profil, dom andra fem har siktet inställt - Möjligheternas och liberalismens förlovade stater, USA.

Jag vet inte vad jag tycker. Att åka eller inte åka, det är frågan.

USA, ett stort land. Jag, en liten pojke. Passar det verkligen ihop?

Albin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0