Nordiska juniorlandskampen

Ja då var man åter hemma på löpargymnasiet igen efter en liten helgvistelse på Island. Det gällde Nordiskajuniorlandskampen för 19 åringar. 
 
Så fort vi stigit ur planet och kännt den isländska asfalten under våra fötter förstod vi att vinden gör sig starkt påmind på Island. Dagen efter, på tävlingsdagen, var blåsvädret knappats lugnare.
Vår (min och Rickard Gunnarssons) offensiva taktik fick snabbt förkastas. Istället anammade vi Staffan Eks välbeprövade och mera passiva tillvägagångssätt - avvaktande löpning. När startskottet gått verkade det som om alla lärt av mäster Ek och följaktligen blev det ingen skrytsam fart i loppet. 
Plötsligt var det bara 200m kvar. Dags att sätta fart, tänkte jag, helt enligt läraboken (kapitel "hur man vinner ett 1500meters lopp i storm"). Tyvärr var dom andra också på hugget och det blev en hård kamp på upploppet. Tillslut kom jag imål som trea, med Tomas Solberg Eide (Norge) och Nick Jensen (Danmark) före mig.

Efteråt sade foten ifrån ordentligt. Hade lite problem med ett muskelfäste i hälen redan innan loppet, men efteråt gjorde det regält ont. 

Reflektioner från helgen:
Ett farcinerande land! Norges fjäll, Sibiriens klimat, öststatsländerna bastanta maträtter, Guatemalas infrastruktur, Tjernobyls folktomma gator. Ett farcinerande land!

Förhoppningsvis kan jag senare presentera en liten bildserie, fotograferad av redan nämnde Ek.

mvh Olausson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0